LÄHTUGE OMA LAPSE MAGAMISHARJUMUSTEST!

Lapsevanemad otsivad Haldja Kodust tihtilugu võluretsepti, kuidas tagada väikelapse unekvaliteet. 

Mõnikord nad arvavad, et selle kindlustab kohevam padi või vastupidi – kardavad, et olemasolev on liiga pehme. Paljud vanemad loodavad, et soe ja „vaikne“ tekk või lemmiktegelastega kaunistatud puuvillane kangas tagab lapse pikema uneaja. Selles artiklis tahame teiega jagada kogutud teadmisi laste magamisharjumustest ja nende muutumisest ning rahustada vanemaid, kui laps ei maga nii, nagu teie tahaksite.

„Magab kogu öö“

Kõigepealt on vanematel ülimalt kasulik kõrva taha panna, et on täiesti normaalne, kui imik või väike laps öösel sagedasti ärkab. Tihtipeale ei maga laps järjestikku täit ööd kuni teise sünnipäevani või seni, kuni hakkab käima, vahel veelgi kauem. Ehkki lapse harjumused ei lange tihtilugu vanemate vajaduste ega ootustega kokku, on lapse unefüsioloogia tundmaõppimine hindamatu info, mis aitab kohanduda. See annab aimu, mida oodata lapse igas arenguetapis, ja võimaldab päevakava kergemini paika panna.

Kuni kolme kuuni

Esimestel elukuudel magab väikelaps täitsa teisiti kui täiskasvanud inimene. Unetsüklid kestavad umbes 40–45 minutit. Esimesed 20 uneminutit on pinnapealne uni, järgmise 20 minuti jooksul ei ärka laps ärritajate peale kuigi kergesti üles. Selle tsükli lõppedes võib laps ärgata või häirimatult järgmisse 45-minutilisse unetsüklisse üle minna. Kui miski või keegi ta äratab, võib laps iga 20 minuti tagant üles ärgata. Äratada võib mis tahes ärritaja, nagu märjad mähkmed, nälg või ebaturvaline tunne. Ehkki täiskasvanud inimesel on raske väikelapse uneharjumustega kohaneda, on tähtis meeles pidada, et kõik muutub peagi, kui lapse magamisfüsioloogia välja kujuneb.

3–6 kuud

Selles vanusevahemikus kujuneb lapse organismis välja võime eristada ööd ja päeva. See aitab tal öösel pikemalt puhata ja päeval lühimalt magada. Selles vanuses lapse unetsükkel muutub. Pinnapealne uneperiood lüheneb ligikaudu 40%. See tähendab, et laps magab suurema osa unetsüklist sügavalt ja kvaliteetselt. Tsükli kestus püsib veel sama pikk.

6 kuud kuni aasta

Selles etapis hakkab laste unerütm täiskasvanute omaga sarnaseks muutuma. Lapsed ärkavad küll öösiti sagedamini üles ja tukastavad tihti päeval, aga nende sisemine kell hakkab vähehaaval sarnasemaks muutuma. Sügava une faas pikeneb kahe kolmandikuni unetsükli ajast. Unetsükkel kestab kokku umbes 50 minutit. Kahtlemata on erandeid, sest hambad hakkavad tulema ja tihti tuleb peale eraldusest tingitud rahutus.

1–2 eluaastat

Unetsükkel kestab kuni 60 minutit ja pinnapealse une faas lüheneb 30%-ni magamistsükli ajast. Kuigi teoreetiliselt peaks unekvaliteedi paranemine olema selgelt tunda, lülituvad protsessi muud psühholoogilised tegurid ja ärritajad. Lapsevanemad ütlevad ühel häälel, et see etapp on väga keerukas.

2–3 eluaastat

Lastel on päeval ikka veel vajadus lühikese tukastuse järele, kuid etapi lõpus see vajadus väheneb või kaob üldse. Uni ise saab bioloogiliselt samasuguseks kui täiskasvanud inimesel. Ärritajatena jäävad muidugi alles sellised välised tegurid nagu lasteaed, potilkäimise harjutamine ja uued kogemused. See tähendab, et ehkki laps võiks bioloogiliselt magada juba öö otsa, siis praktiliselt korrigeerivad seda mitmesugused psühholoogilised tegurid. Sellepärast võib samas vanuses laste magamise kestus oluliselt kõikuda.

Niisiis, lapse esimesel eluaastal määravad tema unekvaliteedi füsioloogia, geneetika ja väline mõju. Täpsemalt, imikute ja kõndima hakkavate laste und juhivad eeskätt bioloogilised ja arenguprotsessid, suuremate laste magamist aga keskkonna ja psühholoogilised tegurid. Seega ei tohiks oma lapse magamist hinnata soovituste või normatiivide järgi, sest kõik lapsed ja nende unevajadused on erinevad. Kõik muutub pidevalt, niisiis laske end voolul kanda ja ärge suruge lapsele peale võimatut unegraafikut. Laske oma lapsel magada nii palju, kui palju just tema vajab. Lähtuge tema vajadustest!

Artikkel on koostatud SARAH OCKWELL-SMITHi „Rahuliku une raamatu“ põhjal